Edyta Zaniewicz – doradztwo podatkowe i biuro rachunkowe

post-header

KSeF: Koniec pewnej ery. Przełom w polskim systemie fakturowania.

Jeszcze w latach 90, kiedy kształtowano podstawy współczesnego systemu podatkowego w Polsce, podatnicy przyzwyczajali się do coraz bardziej sformalizowanych procedur. Tamta reforma związana z wprowadzeniem VAT, PIT i CIT, wyznaczyła koniec epoki „przed-podatkowej”.

Dziś – ponad 30 lat później – stoimy na progu kolejnej fundamentalnej zmiany, która zrewolucjonizuje relacje podatnik-państwo: KSeF (Krajowy System e-Faktur).

Nie mamy już do czynienia jedynie z cyfryzacją czy kolejnym narzędziem usprawniającym rozliczenia.

KSeF to koniec pewnej ery.

Wdrożenie KSeF oznacza, że każda faktura zostanie przekazana do administracji skarbowej w czasie rzeczywistym. To nie jest już tylko informacja o sprzedaży czy zakupach – to natychmiastowe, nieodwracalne, urzędowe potwierdzenie zdarzenia gospodarczego.

Z perspektywy praktyki oznacza to m.in.:

  1. Koniec z wystawianiem faktur wstecz.

Weekendowe „hurtowe” wystawianie zaległych faktur za kilka dni czy nawet tygodni wstecz – to już przeszłość. Choć takie praktyki nie były zgodne z przepisami, wielu przedsiębiorców wciąż je stosowało, nadrabiając zapomniane dokumenty z antydatą. Krajowy System e-Faktur (KSeF) całkowicie to uniemożliwi – system zapisuje rzeczywistą datę wystawienia i przesłania faktury, co eliminuje możliwość wprowadzenia innej daty wstecznej.

Wprawdzie nadal obowiązuje zasada, że fakturę można wystawić do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu sprzedaży lub wykonania usługi, jednak w praktyce oznacza to konieczność przemyślenia i uporządkowania harmonogramów fakturowania.

  1. Koniec z anulowaniem faktur. Do tej pory, zarówno w praktyce, jak i zgodnie z ugruntowaną linią interpretacyjną, błędną fakturę, która nie została wprowadzona do obrotu prawnego przedsiębiorca mógł anulować. W formie papierowej dokument jest przekreślany ze stosowną adnotacja, w formie elektronicznej oznaczany w systemie jako anulowany. KSeF nie przewiduje możliwości anulowania faktury. Nie ma takiego rozwiązania technicznego, które pozwalałoby dokument usunąć lub skasować, czy też unieważnić.
  1. Koniec z poprawkami i ponownym przekazywaniem faktury po zmianie danych. Przedsiębiorca nie prześle już PDF po poprawce danych, czy nie wymieni faktury papierowej na nowy egzemplarz ze zmienionymi danymi. Po wysyłce do KSeF dokumentu nie da się zmienić, każda zmiana oznacza formalną korektę dokumentu.
  1. Koniec z fakturami w exelu, wordzie, wystawianymi odręcznie. Za nielicznymi wyjątkami faktura będzie miała format XML i będzie dokumentem ustrukturyzowanym, który zawiera ściśle określone dane.

To ostatni moment, aby wprowadzić w firmie program do dokumentowania sprzedaży, który umożliwia wystawianie faktur w formacie XML zgodnym ze strukturą logiczną FA(3) oraz ich wysyłkę do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dzięki temu przedsiębiorca uniknie problemów z ciągłością fakturowania w 2026 r. i będzie w pełni przygotowany do obowiązkowego KSeF.

  1. Koniec z fakturami „na osobę prywatną” i a następnie zamianą „na firmę”: samoidentyfikacja będzie się odbywać już w momencie wystawienia dokumentu. W kontekście przedsiębiorcy – dotyczy to tak sprzedaży, jak i zakupów.

Z punktu widzenia sprzedawcy – warto zadbać o takie procedury by klient jasno i bez żadnych wątpliwości w momencie zakupu deklarował przeznaczenie nabywanej usługi czy towaru. Deklaracja powinna być jednoznaczna: zakup na cele prywatne lub zakup na cele działalności.

Podobnie przy zakupie – kupując, warto zawsze świadomie określić, czy transakcja dotyczy działalności gospodarczej wskazując NIP. W przeciwnym razie faktura zostanie wystawiona jako konsumencka, a tym samym nie trafi do KSeF, co może skutkować utratą prawa do ujęcia wydatku w kosztach firmowych lub odliczenia VAT.

  1. Koniec z podmianami danych nabywcy czy kwot: każda zmiana to nowa faktura korygująca, ze wszystkimi konsekwencjami.

Każda, nawet najmniejsza zmiana w wystawionej fakturze – to już faktura korygująca, z wszystkimi formalnymi konsekwencjami. W KSeF nie ma możliwości edycji, poprawiania ani „podmieniania” danych po wysłaniu dokumentu do systemu.

Dlatego warto wprowadzić w firmie prostą zasadę: „sprawdzam, zanim wyślę”.
Co warto zweryfikować przed wysyłką do KSeF:

  • poprawność danych nabywcy (pełna nazwa, adres, NIP),
  • zgodność opisu towaru lub usługi z umową lub zakresem realizacji,
  • kwoty netto, VAT i brutto,
  • daty sprzedaży i wystawienia,
  • numer umowy lub etapu, jeśli dotyczy.

Przykłady z praktyki:

  • literówka w nazwie kontrahenta,
  • pomyłka w jednej cyfrze NIP-u,
  • błędny opis usługi („transport” zamiast „usługa logistyczna”),
  • czy pomyłka w cenie jednostkowej – każdy z tych przypadków wymaga wystawienia faktury korygującej.
  1. Koniec z notami korygującymi: najmniejsze błędny np. w danych nabywcy, adresie będą korygowane za pomocą faktury korygującej. Warto pamiętać, że faktura korygująca w KSeF ma osobny numer identyfikacyjny i jest traktowana jako oddzielny dokument – wpływa więc zarówno na rozliczenia VAT, jak i na księgowość kontrahenta.
  1. Koniec z księgowaniem faktur „na wynik”: nie ma już przestrzeni na „dorzucanie” lub „wycofywanie” kosztów czy sprzedaży w zależności od tego, jaki wynik finansowy czy podatkowy przedsiębiorca chce osiągnąć na koniec kwartału lub roku. Wszystko staje się faktem w momencie wystawienia i przesłania faktury do KSeF.
  1. Koniec z lekceważeniem szczegółów: błąd w NIP-ie nabywcy, jeśli zorientujemy się za późno, może uniemożliwić korektę w terminie do 15 dnia kolejnego miesiąca. Zanim faktura zostanie anulowana i ponownie wystawiona – system już będzie to widział a czas na terminowe wystawienie faktury może już upłynąć.

Przejście na KSeF to nie tylko kwestia techniczna. To także nowa odpowiedzialność przedsiębiorcy za poprawność i kompletność danych w fakturze. Każdy podatnik powinien znać podstawowe oznaczenia faktur i typy transakcji, które dokumentuje.

1. Faktura musi zawierać odpowiednie oznaczenie typu dokumentu

W strukturze KSeF FA(3) przewidziano różne typy faktur, m.in.:

  • VAT” – faktura podstawowa, dokumentująca sprzedaż towaru lub usługi,
  • KOR” – faktura korygująca, wystawiana w celu zmiany danych lub wartości ujętych w fakturze pierwotnej,
  • ZAL” – tzw. faktura zaliczkowa,
  • ROZ” – faktura rozliczeniowa (końcowa),
  • UPR” – faktura uproszczona, o której mowa w art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy,
  • KOR_ZAL” – faktura korygująca fakturę dokumentującą otrzymanie zaliczki,
  • KOR_ROZ” – faktura korygująca fakturę rozliczeniową.

Każdy z powyższych typów ma znaczenie techniczne i podatkowe — dlatego przedsiębiorca musi wiedzieć, jaką transakcję dokumentuje, by wybrać właściwe oznaczenie.

Każde z tych oznaczeń ma konkretne znaczenie i konsekwencje podatkowe.

Przedsiębiorca musi wiedzieć, jaki typ faktury wybrać, aby prawidłowo udokumentować transakcję — np. czy wystawia dokument za dostawę, rozliczenie końcowe, czy zwrot części zaliczki.

2. Znajomość rodzaju transakcji

Każda faktura w KSeF przekazywana do urzędu skarbowego stanowi element pliku JPK_FA, który automatycznie zawiera oznaczenia dotyczące rodzaju transakcji, takie jak:

  • sprzedaż krajowa,
  • WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów,
  • eksport towarów,
  • dostawa towarów lub świadczenie usług poza terytorium kraju,
  • sprzedaż z zastosowaniem zwolnienia od opodatkowania, wraz ze wskazaniem podstawy prawnej zwolnienia i aktu prawnego z którego to zwolnienie wynika.

To oznacza, że przedsiębiorca musi być w pełni świadomy, jaką transakcję dokumentuje i jakie skutki podatkowe się z nią wiążą. Błędne oznaczenie transakcji w fakturze to nie tylko pomyłka formalna — może skutkować nieprawidłowym rozliczeniem VAT, korektami i ryzykiem sankcji.

To, co do tej pory było wpisywane w treści faktury w sposób w zasadzie dowolny staje się elementem o charakterze prawnym i kontrolnym. Każde pole, każda wartość, każdy symbol w strukturze FA(3) ma swoje znaczenie i konsekwencje:

Aby faktura mogła zostać prawidłowo przyjęta przez Krajowy System e-Faktur, kluczowe znaczenie ma poprawne uzupełnienie danych identyfikacyjnych nabywcy, w szczególności numeru NIP. To właśnie na jego podstawie system rozpoznaje, czy dokument dotyczy transakcji krajowej, unijnej czy pozaunijnej.

Dane nabywcy muszą być kompletne, zgodne ze stanem faktycznym i wpisane w odpowiednie pola struktury FA(3):

  • Transakcja PL – tylko NIP w polu NIP
  • Transakcja UE – KodUE + NrVatUE
  • Transakcja spoza UE oraz kod EX – KodKraju + NrID
  • Transakcja z osobą fizyczną (konsumentem) – brak ID.

Poprawne wypełnienie tych pól ma znaczenie nie tylko techniczne, ale również podatkowe. Błędne lub niepełne dane mogą spowodować, że faktura nie zostanie przyjęta przez KSeF lub zostanie skierowana do niewłaściwego odbiorcy, co wymusi wystawienie korekty i może opóźnić rozliczenie VAT lub ujęcie wydatku w kosztach podatkowych nabywcy.

Dla niektórych to będzie szok. Dla innych – ulga, bo zniknie presja kombinowania. Ale dla wszystkich to moment graniczny. Kończy się epoka, w której podatnik mógł mieć różne wersje tej samej rzeczywistości w księgach i wobec kontrahenta.

KSeF wymusza nie tylko zmianę narzędzi, ale przede wszystkim zmianę świadomości i odpowiedzialności. Faktura to już nie tylko dokument sprzedaży, ale elektroniczne, wiążące oświadczenie podatkowe, które natychmiast trafia do urzędu.

Kliknięcie „enter” i wysyłka faktury do KSeF zamyka wszystkie kręte ścieżki, którymi przez lata zdarzało się chadzać podatnikom. Teraz wszystko będzie jasne, przejrzyste i widoczne natychmiast dla urzędu.

Potrzebujesz wsparcia we wdrożeniu KSeF? Konsultacji, analizy struktury FA(3) lub oceny jak wygląda Twoja sytuacja?

Skontaktuj się ze mną – razem przygotujemy Twoją firmę do KSeF tak, by wszystko działało od pierwszego dnia.

Stacjonarnie zapraszam do Biura Rachunkowego ProPIT w Łukowie,
ale możliwa jest także współpraca online – z przedsiębiorcami z całej Polski.

Edytа Zaniewicz
doradca podatkowy, właścicielka biura rachunkowego ProPIT