Edyta Zaniewicz

post-header

DAC7: co powinieneś wiedzieć jako sprzedawca online?

Styczeń 2025 –  fiskus otrzyma cenne dane o sprzedawcach online

W styczniu 2025 roku Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) otrzyma raporty o sprzedaży online związane z implementacją unijnej dyrektywy DAC7. Dzięki niej platformy cyfrowe, takie jak: Allegro, OLX, Booking, Vinted, czy Airbnb, będą zobowiązane do przekazywania szczegółowych informacji o transakcjach swoich użytkowników. To ważny krok w walce z szarą strefą i unikaniem opodatkowania.

Aktualnie składane przez platformy raporty obejmują nie tylko dane z 2024 r., ale i zaległe dane z 2023 r.

Co to jest DAC7?

Dyrektywa DAC7 (Directive on Administrative Cooperation) to unijne przepisy, które nakładają na platformy cyfrowe obowiązek raportowania szczegółowych informacji o użytkownikach, którzy prowadzą sprzedaż w internecie. Wprowadzone zmiany mają zwiększyć przejrzystość podatkową i umożliwić organom podatkowym monitorowanie handlu internetowego.

Jakie dane zbiera i przekazuje urząd?

KAS zbiera szereg danych dotyczących sprzedawców, w tym:

  • imię i nazwisko
  • adres główny
  • numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz PESEL
  • numer rachunku bankowego
  • wysokość uzyskanych przychodów
  • liczbę przeprowadzonych transakcji.

Kluczowe progi do monitorowania:

Sprzedawcy będą zobowiązani do przekazywania danych, jeżeli spełnią przynajmniej jeden z poniższych warunków:

  • przeprowadzenie minimum 30 transakcji w roku
  • uzyskanie przychodu powyżej 2000 euro (~8600 zł)

Kiedy nie ma powodów do obaw?

Jeśli prowadzisz pełnoprawną działalność gospodarczą, z której deklarujesz wszystkie przychody, lub sprzedaż na niewielką skalę rozliczasz w ramach działalności nierejestrowej lub też sprzedajesz wyłącznie rzeczy używane, które posiadasz dłużej niż 6 miesięcy – nie masz powodów do obaw. W takiej sytuacji należy jedynie dbać o prawidłowe dokumentowanie sprzedaży i zabezpieczenie dowodów zakupu: paragonów, faktur czy potwierdzeń płatności.

Kontrole urzędów skarbowych skoncentrują się na osobach,  które:

  • regularnie prowadzą sprzedaż, ale nie zgłosiły działalności gospodarczej,
  • nie wykazują przychodów w działalności nierejestrowej lub deklarowane przychody nie zgadzają się z obrotami na rachunkach bankowych
  • przekroczyły limity działalności nierejestrowej, ale pomimo tego faktu nie zarejestrowały formalnie działalności gospodarczej w CEIDG.

W takich sytuacjach urzędnicy mogą wzywać  do złożenia wyjaśnień oraz przedstawienia stosownych dowodów i szczegółowych informacji o transakcjach.

Kiedy warto zgłosić się do doradcy podatkowego?

Porozmawiaj z doradcą podatkowym, jeżeli:

  • regularnie sprzedajesz przedmioty i nie masz pewności co do swoich obowiązków podatkowych
  • nie wiesz, jak dokładnie wypełnić raporty wymagane przez DAC7
  • chcesz mieć pewność, że wszystkie Twoje działania są zgodne z przepisami
  • otrzymasz wezwanie do złożenia wyjaśnień z urzędu skarbowego,
  • lub po prostu chcesz rozliczyć i zadeklarować przychody uzyskane z handlu w sieci.

Warto porozmawiać  z doradcą także przed rozpoczęciem handlu w sieci. Najlepsza opcja to działać zgodnie z obowiązującymi przepisami, aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji w przyszłości.

Jeśli masz wątpliwości co do Twojej sytuacji podatkowej lub potrzebujesz wsparcia w obszarze wywiązywania się z obowiązków w kontekście dyrektywy DAC7 – zapraszam.